Kuukautisten alkamisen sanotaan olevan suuri asia tytön elämässä. Varhaismurrosikäisten tyttöjen lehdissä kehoitetaan järjestämään tuon tapahtuman kunniaksi juhlat: pyydä äitiäsi leipomaan täytekakku ja syökää sitä koko perhe! Naiseksi tulo on juhlan arvoinen asia!

Aina naiseksi tuleminen ei ole iloinen asia; näin voi olla etenkin, jos saavuttaa sukukypsän iän varhain. Ruotsalainen Aftonbladet-lehti kertoo verkkosivuillaan (http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,835308,00.html) tyttöjen saavan ensimmäiset kuukautiset yhä aikaisemmin. Sivulla on myös haastateltu tyttöjä, joiden kuukautiset ovat alkaneet nuorena, noin 10-vuotiaina.

Salattu totuus on se, että minäkin olin 10-vuotias, kun sain ensimmäiset kuukautiset. Sivulla kerrotut tarinat voisivat osin olla omiani; minäkin häpesin kuukautisia valtavasti. Onneksi luokan pojat eivät saaneet asiaa selville, että en ikinä uskaltanut vaihtaa sidettä koulussa enkä onneksi ikinä vuotanut läpi, mutta silti tunsin olevani todella erilainen. Olin muita pidempi, minulla on suuremmat rinnat ja - tämä on vieläkin hieman kiusallista sanoa - karvoitusta. Ehkä juuri aikaisen murrosiän takia ihannoin edelleen lyhyitä ja pienirintaisia naisia. Onneksi jäin silti suhteellisen lyhyeksi ja rintanikin ovat juuri ja juuri A-kokoa.

Vaikka kuukautisten saamisesta on jo yli 8 vuotta, muistan yhä sen päivän. Heräsin aamulla ja huomasin vuotaneeni. Voi vain kuvitella, millainen järkytys se oli neljäsluokkalaiselle tytölle. Vaikka hetken pelkäsin olevani sairas, tajusin silti, mitä oli tapahtunut. Se vain tuntui epäuskottavalta: eiväthän "ne" voisi alkaa näin nuorena! Kaikista vaikeinta oli kertoa asiasta äidille; kavereille en edes uskaltanut puhua asiasta mitään.

Olen vasta viime vuosina uskaltautunut puhumaan ystävien kanssa kuukautisista. Kun olen maininnut, kuinka vanhana - pitäisi ehkä kirjoittaa nuorena - ne alkoivat, olen saanut osakseni muutamia kauhisteluja, mutta jotkut ovat myös sanoneet, että olivat itse samanikäisiä. Olen hämmästynyt siitä, sillä 10-vuotiaana luulin todella olevani ainoa, jolla on kuukautiset. Nyt olen huomannut, etten loppujen lopuksi ollutkaan sen kummallisempi.

Jos saisin päättää itse, olisin kuitenkin viivyttänyt murrosiän alkua muutamalla vuodella. Jotkin ystäväni ovat kertoneet, kuinka he todella odottivat murrosiän merkkejä. Minulla se oli päinvastoin: järkytyin, kun suunnilleen yhdeksänvuotiaana huomasin, että rintani alkoivat kasvaa. Tunsin itseni erilaiseksi, koska olin pidempi kuin muut. Murrosikä ei minulle ollut todellakaan odotettava asia. Sitä se olisi voinut olla ehkä muutaman vuoden päästä, mutta ei silloin.

10-vuotiaana olin kuitenkin henkisesti aivan lapsi. En ollut juuri lainkaan kiinnostunut pojista, enkä edes tainnut tietää, mitä sana "seksi" tarkoitti. Tietenkään moisten asioiden ei mielestäni tule edes kuulua sen ikäisen maailmaan, mutta olin todella lapsi naisen vartalossa. En edes tiennyt tarkkaan, miksi kuukautiset ovat.

Pääasia on tietenkin, että murrosikä tuli. Ei olisi sen helpompaa olla 18-vuotias, joka ei ole saanut kuukautisia ainakaan ilman lääkkeitä. Minusta tuli nainen varhain, mutta pitäisi kai olla onnellinen, että edes tuli.